Let's boycott Nobel Peace Prize from Norway because of "Legal Kidnapping" there!
Kosmetyki z mlekiem klaczy

II Festiwal Teatralny Kultury Światowej w Łodzi

II Festiwal Teatralny Kultury Światowej w Łodzi

Dziś rozpoczyna się blisko 3-tygodniowy festiwal sztuki teatralnej. Bilety wciąż są w sprzedaży.

Ideę i szczegóły tegorocznej edycji imprezy wyjaśnia Roman Pawłowski, kurator programu festiwalu:

„Klasyka to nie dramat” – pod takim hasłem dwa lata temu zachęcaliśmy łódzką publiczność do udziału w I Międzynarodowym Festiwalu Klasyki Światowej „Nowa Klasyka Europy”. Jego celem było odczarowanie pojęcia szkolnej lektury i pokazanie, że teatr oparty na literaturze dawnej i nowej klasyce XX wieku może mówić współczesnym językiem o sprawach nam bliskich. Wiele wskazuje, że ten cel udało się osiągnąć: mówiły o tym pełne sale na festiwalowych pokazach, gorące reakcje publiczności, pozytywne opinie ludzi teatru i krytyki.

Ośmieleni sukcesem pierwszej edycji idziemy krok dalej. Tematem tegorocznego wydania NOWEJ KLASYKI EUROPY jest klasyka jako wspólny język Europejczyków – lingua franca. Wszyscy mówimy klasyką – bez względu na miejsce urodzenia, przynależność narodową czy status społeczny.

Wielka literatura żyje w codziennym języku, w sloganach reklamowych i przemówieniach, we wpisach na Facebooku i dziennikarskich relacjach. Mówimy „być czy nie być”, „trza być w butach na weselu”, „X. odkrył, że mówi prozą”, „królestwo za konia”, „powróćmy do naszych baranów”, czasami nawet nie zdając sobie sprawy, że ktoś te słowa kiedyś wypowiedział po raz pierwszy ze sceny. Podczas festiwalu chcemy zastanowić się, w jaki sposób klasyka, tak silnie obecna w naszej kulturze, wpływa na nasze myślenie o świecie. Co klasyczni autorzy mają nam do powiedzenia o dzisiejszej Europie i jej problemach? Jakie pytania chcielibyśmy im zadać w czasach głębokiego przewartościowania europejskiej idei, w dobie kryzysu systemu politycznego i ekonomicznego?

Kiedy wybierałem przedstawienia na tegoroczną prezentację, w utworach sprzed stu, dwustu, czterystu lat odkrywałem zaskakująco aktualne tematy: bunt oburzonych u Schillera, walkę kobiet o godność i równouprawnienie u Shakespeare'a, kwestię odpowiedzialności władzy za kryzys u Puszkina. Świadczy to o sile klasyki, która według formuły wielkiego polskiego krytyka Jana Kotta wchłania w siebie współczesność jak gąbka. Jednocześnie jest to dowód, że mierzymy się wciąż z tymi samymi wyzwaniami, co poprzednie pokolenia, mimo gwałtownego rozwoju technologii i przemian społecznych.

Większość spośród prezentowanych w tym roku przedstawień jest efektem współpracy między twórcami, wywodzącymi się z różnych krajów i tradycji teatralnych. Chcemy sprawdzić, co wynika z takiego spotkania wielu kultur i metod twórczych. W jaki sposób polski reżyser Jan Klata z niemieckimi aktorami z Bochum odczytuje sztandarowe dzieło niemieckiego romantyzmu – „Zbójców” Schillera?

Jak młody twórca o tatarskich korzeniach Tufan Immamutdinov i jego aktorzy z moskiewskiego Teatru Narodów patrzą na prozę polsko-żydowskiego pisarza Isaaca Bashevisa Singera? W jaki sposób Czechowa rozumie Andrij Żołdak, mieszkający w Berlinie awangardowy reżyser z ukraińskim paszportem, który swoją inscenizację „Wujaszka Wani” przygotował ze szwedzkim (!) zespołem Klockriketeatern z Helsinek? W chwili, kiedy słabną gospodarcze i polityczne więzi między krajami Starego Kontynentu, może to właśnie wspólne dziedzictwo literatury i teatru pozostanie jedynym spoiwem Europy?

NOWA KLASYKA EUROPY to nie tylko dialog kultur, ale także spotkanie różnych dziedzin sztuki. Dlatego prezentujemy wyprodukowany przez Royal Shakespeare Company spektakl gwiazdy irlandzkiej sceny muzycznej Camille O'Sullivan według poematu „Gwałt na Lukrecji” Shakespeare'a. Irlandzka wokalistka na co dzień śpiewa utwory współczesnych bardów: Nicka Cave'a, Jacquesa Brela i Toma Waitsa. Jak zabrzmi w jej wykonaniu poezja Barda epoki elżbietańskiej? I czy twórca „Hamleta” sprawdzi się jako autor piosenek z tekstem?

Osobnym punktem programu będzie przedstawienie Nikołaja Kolady, żywego klasyka rosyjskiej dramaturgii, którego sztuki wystawiane są w Rosji niemal tak często jak utwory Czechowa. W swoim teatrze w Jekaterynburgu zrealizował z młodym zespołem aktorskim historyczną tragedię Aleksandra Puszkina „Borys Godunow”.

Ten niezwykły tekst z 1825 roku, zakazany najpierw przez carską, a potem komunistyczną cenzurę, analizuje niebezpieczne relacje między władzą i człowiekiem. Bohaterem spektaklu Kolady nie jest jednak XVI-wieczny car, następca Iwana Groźnego, ale naród rosyjski, który tak samo jak czterysta lat temu, tak i dziś żyje w apatii i marazmie, całkowicie zależny od skorumpowanej władzy. To klasyka zaangażowana, polityczny teatr najwyższej próby, a jednocześnie bogaty teatralnie, fascynujący świat.

Aby pokonać barierę języka zamówiliśmy nowe tłumaczenia niektórych utworów. Monika Muskała, znakomita tłumaczka z języka niemieckiego przełożyła „Zbójców” Schillera w adaptacji Jana Klaty. Z kolei „Borysa Godunowa” usłyszymy w nowym przekładzie Agnieszki Lubomiry-Piotrowskiej, wybitnej tłumaczki współczesnej literatury i dramaturgii rosyjskiej. Jesteśmy dumni, że możemy w ten sposób odnowić i przybliżyć festiwalowej publiczności te rzadko wystawiane dzieła.

Chciałbym, aby naszym prezentacjom towarzyszyły podobne pytania, co przy pierwszej edycji NOWEJ KLASYKI EUROPY. Co to dzisiaj znaczy – klasyka? Które teksty zasługują na to miano? Jaką wartość ma dla nas literatura klasyczna? I po co nam w ogóle potrzebna jest klasyka? Zapraszam po odpowiedź do Teatru im. Jaracza!

Program festiwalu i bilety oraz wszelkie szczegóły dostępne są na stronie nowaklasyka.pl.

 


 


Komentarze

Podobne informacje

Teresa Drozda i jej radiowe perełki - Mieczysław Czechowicz

Teresa Drozda i jej radiowe perełki - Mieczysław Czechowicz

2017-02-16 17:02:44

Był u nas krótko, chyba rok, może niecały. Chyba się na nim nie poznałam" - przyznała po latach jego pierwsza nauczycielka aktorstwa.


Nagroda im. Ryszarda Kapuścińskiego za reportaż literacki

Nagroda im. Ryszarda Kapuścińskiego za reportaż literacki

2017-02-13 08:15:40

Nagroda im. Ryszarda Kapuścińskiego za reportaż literacki przyznawana jest corocznie za najlepszą książkę reporterską opublikowaną w języku polskim w poprzednim roku kalendarzowym. Kandydatury do Nagrody mógł zgłosić każdy, także autorzy książek.


Głosowanie na lekturę Narodowego Czytania 2017 również na Facebooku i Twitterze

Głosowanie na lekturę Narodowego Czytania 2017 również na Facebooku i Twitterze

2017-02-08 09:15:00

Trwa głosowanie na lekturę Narodowego Czytania. Jeszcze tylko przez kilka dni można oddać swój głos na książkę, która będzie czytana przez Polaków na początku września.


[VIDEO]: W Kaliszu na scenie Uniwersytetu Adama Mickiewicza ze specjalną dedykacją dla zakochanych odbędzie się Diva For Rent

[VIDEO]: W Kaliszu na scenie Uniwersytetu Adama Mickiewicza ze specjalną dedykacją dla zakochanych odbędzie się Diva For Rent

2017-02-03 01:20:26

Już 12 lutego w Kaliszu na scenie Uniwersytetu Adama Mickiewicza ze specjalną dedykacją dla zakochanych odbędzie się “Diva For Rent” to niespotykana, innowacyjna forma teatralna: zabawny monolog słynnej śpiewaczki operowej Alicji Węgorzewskiej, okraszony akompaniamentem Bogdana Kierejszy i scenografią słynnego na cały świat malarza i grafika, laureata Oskara za najbardziej znaczący plakat roku 1994 oraz prestiżowej nagrody Prix Savignac w Paryżu Rafała Olbińskiego.


Intergracyjne spotkanie muzyczne w Wawerskim Centrum Kultury

Intergracyjne spotkanie muzyczne w Wawerskim Centrum Kultury

2017-02-02 18:25:29

Integracyjne spotkanie muzyczne czeka na Państwa w Wawerskim Centrum Kultury. „Bliżej siebie – bliżej świata” to spotkanie dla wszystkich, dla zdrowych i niepełnosprawnych, dla przyjaciół i znajomych, dla sąsiadów i nieznajomych. Odbędzie się 3 lutego o godz. 14:00.


[VIDEO] Wymyśliłam cię nocą przy blasku świec...Mineło 5 lat od kiedy odeszła Irena Jarocka- największa Gwiazda polskiej muzyki

[VIDEO] Wymyśliłam cię nocą przy blasku świec...Mineło 5 lat od kiedy odeszła Irena Jarocka- największa Gwiazda polskiej muzyki

2017-01-27 13:19:34

Irena Jarocka została okrzyknięta największą Gwiazdą polskiej muzyki rozrywkowej. Znajomi i fani, którzy wciąż pielęgnują pamięć o tej niezwykłej Artystce podkreślają zgodnie, że gwiazdą była na scenie. W życiu przede wszystkim była sobą - niezwykle dobrą i skromną osobą. Ludzie wspominając Irenę Jarocką często mówią, że to był taki dobry duch, anioł.


Prawie 10 mln zł z UE na inwestycje w kulturę

Prawie 10 mln zł z UE na inwestycje w kulturę

2017-01-23 09:00:06

Warszawskie instytucje kultury otrzymały dofinansowanie z funduszy europejskich w kwocie prawie 10 mln zł. Dodatkowe środki pozwolą zwiększyć dostępność oferty kulturalnej oraz dostosować obiekty zabytkowe do wdrożenia nowej oferty edukacyjno-kulturalnej.


Szczegóły zakupu kolekcji XX Czartoryskich

Szczegóły zakupu kolekcji XX Czartoryskich

2017-01-18 17:57:06

W związku z napływającymi do ministerstwa licznymi pytaniami dotyczącymi szczegółów zakupu kolekcji Książąt Czartoryskich informujemy, że 29 grudnia 2016 r. podpisano dwa akty notarialne.


Stypendia artystyczne na 2017 rok przyznane

Stypendia artystyczne na 2017 rok przyznane

2017-01-13 13:23:27

Prezydent m.st. Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz, przyznała stypendia na łączną sumę 750 000 złotych dla osób zajmujących się twórczością artystyczną, upowszechnianiem kultury i opieką nad zabytkami.


[VIDEO] W lutym premiera filmu muzycznego z udziałem Haliny Mlynkovej. Wokalistka nie zamierza jednak zostać aktorką

[VIDEO] W lutym premiera filmu muzycznego z udziałem Haliny Mlynkovej. Wokalistka nie zamierza jednak zostać aktorką

2017-01-06 18:56:30

Wokalistka zadebiutowała w roli aktorki. Zagrała w czeskim filmie kręconym na jej rodzinnym Zaolziu. Gwiazda twierdzi, że była to ciekawa przygoda, propozycję przyjęła jednak wyłącznie ze względu na fakt, że scenarzystą był jej dobry znajomy. Zapewnia też, że nie zamierza robić kariery w filmie.